Het Vertrek: Alleen reizen, Nummer 13 en Sjaak

19 januari 2015 - Bangkok, Thailand

Op 19 januari, vanuit een dichte mist op Schiphol, ben ik mijn tocht naar het verre Oosten begonnen. In de keuze van die datum stak niet heel veel opzet, de ticket naar Bangkok was simpelweg goedkoop.

Ik begon de reis alleen, iets wat wellicht van invloed is op de manier waarop de aziaat een vreemdeling tegemoet treedt. Heb ik hiermee de voorwaarde geschapen op ze nu en dan menselijk contact? Hun denkwijze en gedrag kwamen me altijd wat onbegrijpelijk over.

Hopelijk leer ik ze door tijdens deze reis beter begrijpen. Niet geheel overbodig aangezien Azië in deze en daaropvolgende decenniën een beslissende, zo niet de doorslaggevende rol in het wereldgebeuren zal spelen.

Het vliegtuig van China Airlines komt men binnen alsof je een eftelingattractie betreedt. Onder begeleiding van Tsjaikovski wordt ik door een keurige oriëntaalse in sjiek roze snit naar mijn stoel gebracht.

Ik zit in rij 14, eigenlijk rij 13 dus. Mij houden ze niet voor de gek. Je kunt over een peer wel zeggen dat het een appel is, ik zie nog steeds dat het een peer is..

Het vlieggezelschap bestaat uit groepsreizigers, ouwe hoerenlopers, aziaten en wat backpackende identiteitszoekers. De laatste laten zich via de beeldbuisjes in de stoel voor zich nog 1 keer bombarderen met de westerse idealen waar ze zo hard voor op de vlucht denken te zijn.

Naast mij in dit polyester paradijs zit Sjaak. Al ruim 20 jaar woont hij met zijn Thaise vriendin (uiteraard een stuk jonger) vlakbij Krabi, in het zuiden van Thailand. Terwijl het vliegtuig op een hoogte van 10km een snelheid van 1050 km/h bereikt vertelt hij dat die 3 jaar voor WOII is geboren. Goed herinnert hij zich nog de hongerwinter: Op zolder urineren in een emmer met bevroren pis. In Thailand zijn de omstandigheden anders: Zijn ongeisoleerde hut van 10x10m is iets van de grond opgetigd om water en ongedierte buiten te houden. Zijn 3 honden 3 katten zijn aan komen lopen en wonen nu vast bij hem.

Het miniumloon in Thailand is 300 Baht per dag (omgekerend zo'n 7 euro), weet hij te vertellen. Tot grote onvrede van Thaise fabrieks- en plantage-eigenaren die hier onlangs massaal over hebben geklaagd. Een grote zak rijst kost 17 Baht. Vlakbij Kho San Road in Bangkok betaal je hetzelfde voor een grote fles water of een klein flesje Cola. Een bord Pad Thai (kip met rijst/noodles) kost ongeveer 50 Baht, evenals een flesje pils op het terras.

Sjaak was na zijn tijd in dienst opgeleid tot monteur van zo'n beetje elk denkbaar voertuig. Een periode van 8 jaar heeft die doorgebracht in Zweden waar hij voor de zware industrie voertuigen repareerde. Toen hij in 1989 door Indonesië, Maleisië en Thailand trok heeft hij zijn huidige vriendin ontmoet in Krabi; in de keuken bij een restaurant.